Top end

20 mei 2019 - Batchelor, Australië

Afgelopen donderdag hebben we onze huurauto ingeleverd en zijn we naar Darwin (1600 km) gevlogen. Van het droge hete ‘rode hart’ naar het vochtig-hete tropische ‘top end’.

Katherine

Wandeling litchfield

Lagune

Katherine

De vriendelijke taxichauffeur, die ons naar het hotel bracht, liet ons ongeveer de gehele stad zien met alle bezienswaardigheden. No worries mate, zei hij lachend. Behalve als je hier gaat zwemmen, zei hij. Dan ben je krokodillenvoer. Zijn advies was om de avondmarkt op het strand te bezoeken en op het strand te eten en de zonsondergang te bekijken. Dat bleek een goed advies te zijn.

Zonsondergang DarwinZonsondergang Darwin

Je kunt haast niet anders dan de Aussies aardig vinden. Onbezorgd, vol levensvreugd, charme en openheid. Met oprechte belangstelling.

We hebben inmiddels een nieuwe auto gehuurd en we rijden deze vijf dagen de nodige kilometers, grotendeels kaarsrecht door wildernis met harde road muziek op onze radio en wij komen bijna niemand tegen. We slapen in bushbugalows en sfeervolle safaritenten. Een heerlijk gevoel van vrijheid.

Zodra we Darwin uitreden, stonden we midden in de natuur. Hoe verder we naar het noorden rijden, hoe weelderiger de groentinten die we onder ogen krijgen. De onbetwiste topattractie van top end is uiteraard de krokodillenrijkdom. Zeker sinds crocodile dundee staat kakadu park aan de top van de bezochte parken, vanwege donderende watervallen, de rijke dierenwereld en de rots schilderingen van de aboriginals. Een walhalla voor natuurliefhebbers. Hier hebben we een boottocht gemaakt, veel gewandeld en veel dieren gezien.

Buffel

Rivier cruise kakadoe

Het in dit tropische deel negeren van borden die vanwege het krokodillen gevaar waarschuwen niet in zee, meren en rivieren  te zwemmen, kan een dodelijke afloop hebben. Veel wegen zijn nog hier nog gedeeltelijk overstroomd. Het voelt dan toch wel vreemd aan om tijdens het rijden over een weg een rivier te moeten doorkruisen  met langs de weg borden die duiden op gevaarlijke krokodillen.

Route door rivier met krokodillen

Er leven hier overigens twee soorten krokodillen, de zoet- en zoutwater krokodil. Zij verschillen in uiterlijk, grootte en verspreidingsgebied. De laatste is zeer agressief. Toch gebeuren er gelukkig weinig ongelukken met krokodillen  .

Krokodil zoutwater

Met onze huurauto besloten we guniom falls te bezoeken. Een terreinwagen was niet per se noodzakelijk volgens  het reisboek. De route erheen was echter over een 40 km lange en zeer ruige bushweg. We hoorden meermaals de onderkant van de auto. We vroegen ons af of we hier wel mochten rijden met onze huurauto. We hadden de voorwaarden van de autohuur pas achteraf gelezen.  Ook tijdens deze rit weer een aantal keren over overstroomde wegen gereden. Maar het was de moeite en de tijd meer dan waard. Aan de voet van de circa 100 meter hoge waterval hebben we in een heerlijk bassin tussen de rotsen gezwommen. De waterval stortte zich spectaculair loodrecht naar beneden langs de klif wand.

Waterval

Gundom waterval

En: jawel. Na zeker 100 dode aangereden kangoeroes langs de weg te hebben gezien, hebben we onze eerste levende kangoeroe  gezien.

Zeer indrukwekkend was ons bezoek en gesprek bij de aboriginals. Manuel vertelde op indrukwekkende wijze over zijn tradities en manier van leven.  Voor ons Europeanen is een uitstapje naar de bush een les in kunst van het overleven in een even onverbiddelijke als vrijgevige natuur. De oorspronkelijke bewoners vinden in de waterloze savanne water en kunnen op een rotsige bodem onzichtbare dierensporen lezen. Ze lieten ons zien hoe je op kangoeroes moet jagen (toeristen rijden deze dieren alleen maar met hun auto  aan), uit welke planten drinkwater te halen is, welke planten eetbaar zijn of voor medicijnen worden gebruikt en hoe je met een speer en boemerang omgaat. Gezamenlijk hebben wij nog aboriginal art geschilderd met hulpmiddelen uit de bush.

Aboriginal

Morgen vliegen we naar de oostkust en zullen daar een aantal dagen het water opgaan.

Tot nu toe gaat alles perfect in Down Under. Het internet is hier echter zeer slecht.

Verder nog een interessante ontmoeting gehad met een Nederlander die voor de Flying dokters werkt en al jaren met zijn gezin en drie kleine kinderen in een zeer zeer afgelegen gebied (600 km over onverharde weg) woont. Hij vliegt dagelijks naar zeer kleine nederzettingen van aboriginals om ze van voedsel en medische zorg te voorzien. Wat een geweldige man.

1. Trudi van der:
    20 mei 2019
    Hey wat fijn dat jullie je zo goed aan de waarschuwingsborden houden. Want die krokodil op de foto is geen kleintje. Dat jullie genieten dat geloof ik zeker ook deze reis is weer op jullie lijf geschreven. Maar aboriginal tekeningen maken??? Kunnen jullie tekenen dan? (grapje) Maar wel fijn dat er ook nog kangoeroes leven ….. Ben nu al nieuwsgierig wat jullie straks op het water gaan beleven! Liefs Trudi
  2. Richard:
    20 mei 2019
    Mooie verhalen en foto's! Leuk om jullie te volgen.
    Geniet van jullie trip Ron en Monique.

Ik ga weer verder feesten met Groene Ster!
  3. Dick:
    20 mei 2019
    Het zijn weer indrukwekkende verhalen en foto's die jullie laten lezen en zien we genieten hiervan.
  4. Gon:
    20 mei 2019
    Wow, wat indrukwekkend allemaal!
    Een fantastisch en ook spannend avontuur, weer echt op jullie lijf geschreven. Prachtige foto's, dat wordt vast weer een super mooi boek. Veel plezier en kijkgenot! Blijf optimaal genieten van alles wat jullie meemaken.
    Wij smullen van jullie belevenissen.
    Be careful! Liefs uit ons kikkerlandje!
  5. Berth. En Herman Rinkens Essers:
    Prachtig verhaal.
  6. Mandy oet Mestreech:
    20 mei 2019
    Geweldige foto’s en wat een continent ❤️ crocodile dundee komt via jullie weer tot leven en weer mooie avonturen en belevenissen rijker. Sjiek en nu al een trip never to forget ❤️ en dat met nog meer verhalen in het verschiet 🤩 enjoyyy 😘
  7. Naud:
    21 mei 2019
    In Australië veel wilde dieren. Dit was in Nieuw Zeeland niet. Mooie verhalen en foto's
  8. Lotte:
    24 mei 2019
    Pas op voor de krokodillen!

Doei

Lotte