Bizarre botsing met roofvogel

15 mei 2019 - Desert Springs, Australië

In totaal hebben we de laatste 2 dagen bijna 700 kilometer gereden door het woestijnachtige landschap van de Outback. Kilometers lange wegen, overal grevel en savannelandschap.  Zo ver als  je maar kunt kijken. Via  spotify luisterden we  naar road trip nummers. Wat een geweldig en vrij gevoel.

We hadden een rustige rit verwacht met kudden kangoeroes. De rit verliep echter net iets anders dan gepland. Na circa 100 kilometer rijden, zagen we een dode kangoeroe op de weg  liggen. Opeens vloog een grote roofvogel recht op onze auto af en binnen een seconde vloog die recht tegen onze voorruit op met een harde klap tot gevolg.  De schade betrof een ster en drie flinke barsten in de voorruit en uiteraard een roofvogel minder.

Vraag was of de voorruit de resterende rit niet zou barsten en of we Alice spring zouden halen. We hadden weinig keus en reden op goed geluk door.

Halverwege de rit staken opeens 5 kamelen de weg over. We wisten niet wat we zagen. Daar wil je echt niet tegen aan rijden. Dat gebeurde gelukkig ook niet. Australië staat (althans niet bij ons) bekend als een land van de kamelen, maar toch trekken hier grote kuddes door het land. Het aantal kamelen (feitelijk zijn het dromedarissen) wordt op 500.000 geschat.

KameelEmoe

Gedurende onze rit hebben we veel kamelen en emoes gezien, maar geen enkele levende kangoeroe. Langs de weg lagen echter wel tientallen aangereden dode kangoeroes.

De eerste nacht hebben we in een safari tent op een kamelen boerderij overnacht. Onder de sterren hemel met een aantal Australische reizigers werd het kampvuur en de bbq aangestoken.

Safari tent

Gisteren ochtend hebben we rond de monoliet gewandeld. Een aboriginal ranger maakten ons vertrouwd met de flora en fauna van het park en de cultuur van de aboriginals.

Vanochtend hebben we een hike door Kings canyon  gemaakt. Een grandioze, ruim 200 meter diepe zandsteenkloof. Na een zeer steile klim vervolgden we de route over de kam van de berg. Het uitzicht was spectaculair. Na 2 uur lopen bereikten we een groene oase aan een kreek in de kloof. Een natuurlijk bad met glashelder water. De tocht was slechts 6 km, maar we waren ruim 3 uur onderweg.

Kings canyonKings canyonKings canyonKings canyon

Op weg naar Alice spring (waar we morgen het vliegtuig naar Darwin nemen) werden we opeens geconfronteerd met een zeer slechte onverharde weg. Na 50 meter gereden te hebben, werden de barsten in de voorruit groter. Dit zouden we geen 100 kilometer volhouden. We besloten de verharde weg te volgen en 3 uur later dan gepland liggen we nu in Alice spring heerlijk aan het zwembad.

1. Lotte:
    15 mei 2019
    Klinkt goed! Pas op met de dieren.
    Arme vogel. Gelukkig verder geen ernstige schade.
    Geniet ervan.

X lotte
  2. Nicole:
    Wauw wat een reis zeg!
  3. Naud:
    15 mei 2019
    Mooi verhaal. Kamelen in Australië is voor mij ook nieuw om te horen.
  4. Vroompjes:
    15 mei 2019
    mooi verhaal, gelukkig geen grote schade
  5. Berth. En Herman Rinkens Essers:
    15 mei 2019
    Wat een verhaal. Erm priej die roofvogel maar dat gebeurd. Wel schrikken.
    Prachtige reis om mee te beleven
    Geniet lekker verder.
  6. Jo Pierik:
    15 mei 2019
    Misschien iets voor op de barbecue
  7. Sandra:
    15 mei 2019
    Ik verheug me alweer op het volgende reisverslag van jullie! Voorzichtig met al dat gespuis in de natuur en geniet ervan.
  8. Isabelle Beuker:
    15 mei 2019
    Genieten van jullie verhaal en foto's.
    Verheug me op het vervolg.
    Ook wel lekker even relaxen aan het zwembad. 😎
  9. Fred:
    Goed bezig daar!
    Geniet ervan, unieke ervaring.
    Leuk om (beetje) mee te genieten
  10. Trudi van der:
    15 mei 2019
    Tjonge jullie maken ook wat mee zeg! Tja die roofvogel dacht nog zo'n lekker hapje maar zag niet dat er een ruit voor jullie zat. Maar wat zielig al die dode kangoeroes, tussen door nog een paar stevige wandelingen. Nou je kan aan de foto's wel zien dat jullie daarvan hebben genoten! Prachtig zeg, maar jullie rust aan het zwembad heb je nu wel verdiend. Liefs Trudi
  11. Marlies:
    15 mei 2019
    Dat is genieten om jullie verhalen te lezen. Jullie zijn goed bezig. Liefs Rene en Marlies
  12. Dick:
    15 mei 2019
    Het is reis met obstakels, maar wel met mooie uitzichten en indrukken. Nu even lekker genieten van het zwembad en uitrusten voor de volgende reis.
  13. Alexandra:
    16 mei 2019
    Super verhaal, jullie hebben er wel voor gezorgd dat die roofvogel een gelukkige dood had compleet met uitzicht op het feestmaal. Ik moet mijn beeld over Australie even recetten; kangeroes eruit, dromedarissen erin. Ik denk dat ik daar even voor nodig heb. Heel veel plezier nog
  14. Hanneke:
    16 mei 2019
    Een botsing met een roofvogel. Dat dit kan gebeuren is het laatste waar je aan denkt.
    Wat een prachtig reisverslag. Blijf genieten.
    ✌️Hub en Hanneke.
  15. Constance Björn en René:
    17 mei 2019
    Wat een schitterende omgeving. En een mooie belevenis om diverse dieren in de vrije natuur te zien. Ron wel op blijven letten wat je op de weg tegen komt . Het is wel iers anders dan een musje in Heerlen.
    Wij blijven met veel lees plezier jullie reis volgen.
  16. Mandy oet Mestreech:
    19 mei 2019
    Een kleine inhaalslag 😃 en woooowwwie 🤩 wat een heerlijke foto’s ❤️ en wat een land dat Australië 😍 en wat hebben jullie al veel gezien 👀 prachtige sunsets 🥰 & WTF* kamelen Down Under 😃 en 1 roofvogel aan gort gereeje 😂 mooi dat jullie ons thuisblijvers meenemen en ik lekker kan meegenieten vanaf mijn luie stoel 🐋 mooie verhalen en avonturen en merci 💋 doen jullie voorzichtig daar 🍀 en geniet lekker verder ❤️ Ik kijk weer uit naar het volgend verslag 🤩 cheers from Mestreech 🍻
  17. Jo en jeannette:
    19 mei 2019
    Groene ster kampioen
    Zul je wel graag horen
    Mooie verhalen en foto s