Outback

12 mei 2019 - Yulara, Australië

Vanmorgen vroeg hebben we tijdelijk afscheid genomen van Lotte. Over twee weken vliegt ze weer naar ons toe en rijden we samen met een camper langs de oostkust naar Brisbane.

Afscheid Lotte

Wij vlogen naar de outback. A lot of nothing, zo noemen de Australiërs het.

Richting Outback

De outback kenmerkt zich door schitterend licht, ontelbare vliegen en stof zo fijn als poedersuiker. Verdorde savanne en met stenen bezaaide woestenijen en zoutmeren.

Maar vooral schilderachtige bergketens en vochtige kloven. Ja, in het rode hart  van Australië krijg je een goede indruk van de leegte en uitgestrektheid van het vijfde continent.

Nadat we de auto hadden afgehaald reden we, met op spotify het lied Down Under  van men at work, naar Ayers Rock. Down Under betekent ‘ergens onder de evenaar. Links rijden was wennen.  Alles zit anders in de auto. Iedere keer als ik afsla doe ik de ruitenwisser aan in plaats van het knipperlicht.

Bij Ayers Rock  hebben we de zonsondergang meegemaakt. Een aantrekkelijk schouwspel van kleuren. De rots ( omtrek van 9,4 km en 348 meter hoog) verandert als een kameleon van felrood naar diep donkerbruin en  uiteindelijk donkerpaars.

AyAyers rockAyers rockAyers rock

De aboriginals beschouwen deze reusachtige rots als hun belangrijkste heiligdom. Morgenvroeg om 6 uur zal een Aboriginel onze gids zijn als we rondom de monoliet lopen. Omdat de aboriginals de berg als heilig beschouwen en niet willen dat deze door toeristen wordt beklommen (hetgeen binnenkort ook verboden is) besloten wij om de klim niet te maken.

1. Trudi van der:
    12 mei 2019
    O jee nu alweer afscheid van Lotte nou ja het is deze keer maar voor kort. Dat zal wel heel bijzonder geweest zijn om de verkleuring van Ayers Rock te zien. Gaaf hoor ook dat vergeet je niet meer. Nou een fijne dag morgen met de Aboriginal gids Hij zal jullie wel een hoop kunnen vertellen. Dikke knuffel Trudi
  2. Lotte:
    13 mei 2019
    Ziet er goed uit! Ik zit alweer op stage. Geniet er van en tot snel.

X Lotte
  3. Marlies:
    13 mei 2019
    Goedemorgen en wat een prachtig land is dit toch. Mooi om jullie verhaal te lezen en dan die mooie foto's erbij. Geniet er verder van. Gr. Rene en Marlies xxx
  4. Constance Björn en René:
    14 mei 2019
    Hallo Monique en Ron. Wij zijn zeer benieuwd naar jullie verhalen. Ook de verhalen die jullie van de aboriginals te horen krijgen. Het zal zeker net zo indrukwekkend zijn als de foto's. Ik ben diep onder de indruk van jullie foto's. Het lijkt een heel mooi land. Groetjes de essertje. Lotte snel weer aansluiten hè.