Great barrier reef, een droomwereld onder water

23 mei 2019 - Palm Cove, Australië

Gisteren aangekomen in Palm Cove aan de Gold Coast. Een vlucht van bijna 2000 km.  Palm Cove is een bescheiden surf paradijs met een paar gezellige restaurants, direct onder de palmbomen op het strand.

Vandaag stond volledig in het teken van de kleurrijke onderwaterwereld van het Great Barrier Reef.  Over meer dan 2000 km strekt zich hier het grootste koraalrifstelsel ter wereld uit.  Het wordt als achtste wereldwonder gezien. Je waant je echt in een andere wereld.

De weersvoorspelling viel helaas wat tegen. Toch besloten we om te gaan. Wie weet komen we hier nooit meer.

We hadden bewust gekozen voor een klein lokaal familiebedrijf met weinig passagiers op de boot. We wilden geen grote toeristenboot. En dat bleek achteraf een juiste keuze te zijn.

Om 6 uur werden we opgehaald. Het weer viel gelukkig mee. Het rif ligt slechts 30 km uit de kust.

Toen de kapitein na een  klein uurtje varen, aanlegde om te gaan snorkelen en duiken,  zagen wij veel tropische en mooi gekleurde vissen.

Great barrier reef

Een opeens was er een barracuda van ongeveer 140 cm. Ik dacht dat een barracuda gevaarlijk was voor mensen.  Gelukkig zijn deze vissen (dat vertelde onze ‘onderwatergids’ ) alleen agressief richting andere vissen en niet naar mensen, maar zo een grote vis in je buurt voelt toch wel vreemd aan. Hij bleef op een gepaste afstand van ongeveer 2 meter maar hield ons in de gaten.

Verder konden we op zeer korte afstand een zeeschildpad bewonderen. De clown vissen en papegaai vissen waren ook schitterend om te zien. In de onderwaterwereld zagen we verder ook roggen, sponzen en kreeftachtigen.

Het was een ervaring om niet snel te vergeten. Prachtig koraal, veel kleurige vissen en zeldzame zeeschildpadden.

Helaas hadden wij geen onderwater camera  bij ons en heb ik met mijn iPhone op de boot maar een foto gemaakt van de barracuda en het koraal.

Barracuda

KoraalVissen great barrier reef

Helaas is dit wereldwonder in gevaar. Onder andere door toedoen van de mens wordt het evenwicht verstoord. Voor de toeristen industrie is het rif immers  ‘big business’ .

Morgen weer vroeg op voor een avontuurlijke treinreis.  We houden jullie op de hoogte.

1. Trudi van der:
    23 mei 2019
    OOO wat zullen jullie van die onderwater wereld hebben genoten zeg! Maar een baracuda daar blijf ik toch echt liever uit de buurt. Ik zie jullie op een bounty eland zoals je het verteld. Nou ik vermoed dat de treinreis ook wel bijzonder zal zijn! Geniet ervan Liefs Trudi
  2. José:
    23 mei 2019
    Monique, je staat te stralen
  3. Berth. En Herman Rinkens Essers:
    23 mei 2019
    We genieten zelf ook van een prachrige vakantie in Andalusië.
    Toch is het ook weer een feest om te genieten van jullie reisverhaal en de mooie foto's.
    Groetjes Herman en Berth.
  4. Hanneke:
    23 mei 2019
    Wat een prachtige vakantie hebben jullie toch. De ene foto nog mooier dan de andere. Blijf genieten 👌😎🦈🤗
    Hub en Hanneke 🍀
  5. Constance Björn en René:
    23 mei 2019
    Hier zijn geen woorden voor. Geweldig dat jullie genieten van deze schitterende wereld. En dat jullie ons meenemen met jullie verhalen en foto's.
    Wij houden jullie verder niet op ga verder genieten. 👍
  6. Vroompjes:
    23 mei 2019
    Ik denk dat ik snel in de boot was gevlucht geniet er nog van
  7. Sandra:
    24 mei 2019
    ja, als ik jullie verhalen lees en de foto's zie heb je zin om je koffers te pakken en te vertrekken. Het ene avontuur nog mooier dan het andere. nog veel plezier in blijf de wereld ontdekken.
  8. Marlies:
    24 mei 2019
    Geweldig!!!!!
  9. Marlie:
    30 mei 2019
    Wat een geweldige verhalen.
    Wat jullie allemaal meemaken en zien.
    Top!!!